Naše auto

Při výběru značky auta jsme zvažovali spoustu věcí. Spolehlivost, výkon, jednoduchost, dostupné náhradní díly a možnost servisu v mnoha zemích, velikost a další parametry, kterými se vyznačuje dobré terénní auto. Po poradě s odborníky jme zvolili Toyotu Land Cruiser HZJ 78. Tato auta jsou velmi robustní pracovní terénní automobily, která jsou společností Toyota Motor Corporation v nezměněném konceptu vyráběna už přes 30 let. Díky své pověstné spolehlivosti se těší velké popularitě zejména na trzích v Africe, Asii, Austrálii a Blízkém východě, pro které byly také primárně určeny a konstruovány. Je připraveno zdolávat ten nejtěžší terén, protože je opravdu konstruováno pro pracovní nasazení v terénu, nikoliv pro popojíždění po městském asfaltu. Nenabízí proto zbytečný komfort, odhlučnění motoru plní pouze předepsané limity, vysoká karoserie se při ostřejším průjezdu zatáčkou dost naklání. Zato po odbočení ze silnice na polní či lesní cesty, případně do volného terénu, je tento vůz doma.

Pohon zajišťuje pod dlouhou kapotou uložený vznětový šestiválec 1HZ Euro 4 bez turbodmychladla o zdvihovém objemu 4164 cm3 s výkonem 96 kW (130 k) a největším točivým momentem 285 Nm. Řazení manuální, pětistupňová převodovka s redukcí a uzávěrkou předního a zadního diferenciálu.  Trvale poháněna jsou zadní kola, s možností manuálního připojení pohonu kol předních.
Robustní rám z pevnostní oceli, obě nápravy tuhé, odpružení vpředu vinutými pružinami, vzadu listovými pery, to je základ vozidla. Je to opravdu pracovní vozidlo, a proto je obuto do pneumatik s hrubým off-roadovým vzorkem, které limitují využití, resp. rychlost jízdy na asfaltu. Při slušném „zacházení“ lze mimo těžký terén udržet průměrnou spotřebu na hodnotě kolem 12 l/100 km.

Auto se nám podařilo koupit v prosinci a do června následujícího roku probíhala přestavba v dílně bratrů Hášových podle našich představ. Spaní ve stanu na střeše a další nouzové po malé úpravě v interieru, plynový vařič umístěný na poličce na dveřích, nezávislá baterka nabíjená solárními panely, spousta úložných prostor ještě mnoho dalších vychytávek.

V červnu byly křtiny se vším, co k tomu patří. Dostala jméno Šangri La, ale důvěrně jí říkáme Šalina